Crosstrainer – Waarvoor dient het, voordelen en hoe het te gebruiken

crosstrainer

De crosstrainer is een fitnesstoestel dat altijd aanwezig is in sportscholen, in de praktijk werkt het als een simulator van lopen zonder impact en, naast een groot calorieverlies, brengt het gebruik ervan een aantal voordelen met zich mee.

De crosstrainer is een van de beste toestellen voor wie knieproblemen heeft of aan gewrichtsblessures lijdt. Bovendien vervult het een aantal functies voor de beoefenaar van lichamelijke activiteit.

Het toestel kan ook worden omgebouwd voor andere soorten bewegingen – zoals fietsen -, dat wil zeggen dat mensen die geen enkele gewrichtsbeperking hebben het aantal activiteiten met dit toestel nog kunnen opvoeren, wat veel helpt bij het afvallen.

Indicaties van de crosstrainer
De crosstrainer is een toestel dat loop- of renbewegingen simuleert zonder enige impact. Het is een van de alternatieven die worden gebruikt door mensen die gewrichtsproblemen hebben, zoals artritis of artrose, of die veel overgewicht hebben en die niet het risico kunnen lopen zich te blesseren aan de impact van de grond bij een normale wandeling of loop.

Dit apparaat is gemakkelijk te vinden in verschillende sportscholen of kan worden gekocht om bij je thuis te blijven, de voordelen houden daar niet op: bij gebruik van de crosstrainer, ongeacht de plaats, kunt je uzelf afleiden door een boek te lezen, TV te kijken, naar muziek te luisteren of gewoon jouw gedachten te laten gaan.

Helpt de crosstrainer je gewicht te verliezen?
Dit is een complete machine, want het werkt zowel op de onderste als op de bovenste ledematen en zorgt voor een groot calorieverbruik, dat kan oplopen tot 500 kcal per uur. Als je het 5 keer per week gebruikt, zult je 500 gram per week verliezen.

In combinatie met andere aërobe activiteiten en een hypocalorisch regime, zoals het koolhydraatarme dieet, kan het zeer bevredigende effecten opleveren.

Hoe gebruik je de crosstrainer correct?

  • Als je op de machine stapt, zorg er dan voor dat jouw lichaam goed uitgelijnd, rechtop en stabiel is;
  • De voeten moeten stevig staan en ondersteund worden door de gleuven, volledig ondersteund tijdens de uitvoering van de beweging. Zij mogen het oppervlak van de machine niet verlaten, om de knieën en enkels niet te overbelasten;
  • Terwijl je de oefening doet, hou je je lichaam stevig en je houding stabiel. De spierbelasting moet op de onderste en bovenste ledematen liggen. De romp mag geen overbelasting absorberen, hij moet stil en stabiel zijn.

Trainingen op de crosstrainer
Met de crosstrainer kunt je lopen en rennen. Het soort training hangt af van twee factoren: jouw lichamelijke conditie en jouw doel.

Als je een persoon bent die net begint met lichamelijke activiteiten en een of ander gewrichtsprobleem heeft, kunt je natuurlijk niet overdrijven. Het is belangrijk om licht te beginnen met wandelen en dan geleidelijk de intensiteit op te voeren.

De crosstrainer wordt ook veel gebruikt bij regeneratieve training, waarbij sporters herstellen van een of andere gewrichtsblessure.

Met deze apparatuur kunt je verschillende soorten training doen, van beginners, regeneratief tot intensief – alles zal afhangen van de fase waarin elke persoon zich bevindt in lichamelijke activiteit.

Het is belangrijk dat je het gewicht en de intensiteit aanpast. De aangegeven is 20 seconden van hogere vorm, en de andere 40 seconden lichter. Op die manier verhoogt je jouw aërobe capaciteit, kunt je langer op de machine blijven en toch op een meer doeltreffende manier gewicht verliezen.

Belangrijkste voordelen van de crosstrainer

  • Weinig belastende trainingen voor de gewrichten;
  • Spiersegmentatie – het is mogelijk om een specifieke regio van het lichaam te versterken;
  • Verhoogde weerstand en aërobe capaciteit;
  • Verbeterde spierspanning;
  • Verbrandt veel calorieën en verliest gewicht (ongeveer 500 per uur);
  • Goed alternatief voor tijdgebrek, want het kan thuis worden beoefend, terwijl men een boek leest of TV kijkt;
  • Versterkt de quadriceps;
  • Helpt de effecten van andere training te versterken;
  • Verhoogt je aërobe capaciteit;
  • Neemt weinig ruimte in;
  • Het genereert meer evenwicht voor de beoefenaar;
  • Het vermagert in korte tijd en zonder inspanning of risico op letsel;
  • Gefaciliteerde uitvoering, ideaal voor alle leeftijdsgroepen.

Omdat het een simulator is, brengt hij alle voordelen van het lopen met zich mee.